Kriminalitet og straf
Formålet med at straffe kan både være præventivt, for at sikre retsfølelsen samt for at beskytte forskellige interesser.
Formålet med at straffe kan både være præventivt, for at sikre retsfølelsen samt for at beskytte forskellige interesser.
Eleverne skal undersøge holdninger til straf, og hvorfor vi straffer. Desuden skal de diskutere etiske overvejelser ved at forholde sig til eksisterende sager.
Fakta om dødsstraf i Danmark:
Eksempler på danske livstidsdomme over 16 år:
Lad eleverne læse følgende artikel som forberedelse:
Straf i Skandinavien vs. andre steder i verden
I flere stater i USA og andre steder i verden havde en person som Anders Behring Breivik fra Norge, der slog 77 mennesker ihjel, sandsynligvis fået dødsstraf. I Norge er den strengeste straf forvaring, og i Danmark er den strengeste straf forvaring eller livstidsstraf, hvor man som udgangspunkt skal fængsles resten af sit liv, men dog ifølge statistikkerne gennemsnitligt kommer ud efter 16 år.
Lad eleverne gå sammen to og to eller i grupper og lad dem diskutere/tage stilling til nedenstående spørgsmål:
Spørgsmål til eleverne
Opsamling i plenum.
Lad eleverne læse sammenfatningen i rapporten: Danskernes retsfølelse og retsfornuft – et forspil af Flemming Balvig (s. 3-19)
Link til rapporten
Individuel opgave til eleverne:
(Undersøgelser fra 2010 viser, at 59 procent synes, der skal straffes hårdere. Men stillet over for samme sager viser det sig, at danskerne i næsten alle sager, på nær pædofili og voldtægt, vil dømme mildere)
Opsamling i plenum, hvor følgende refleksionsspørgsmål kan tages op:
Lad herefter eleverne læse følgende kronik:
Opsamling i plenum. Har læsning af kronikken ændret elevernes holdninger til straf og strafudmåling?
Dette er en klasseøvelse, der giver anledning til at tænke over etiske spørgsmål i en sag, og hvorfor det kan være svært at bedømme og afgøre en sag. Samtidig viser den, at der er stor forskel på, hvordan man vurderer en straf. Rund sagen af med at fortælle resultatet.
’Dom fra sag om spirituskørsel’
Sagen kort: En mand kører bil og er beruset. Han har samlet en pige op på vejen for at give hende et lift. Hun sætter sig på passagersædet. Bilen skrider ud i høj fart i et sving og rammer nogle parkerede biler med passagersiden først. Pigen får voldsomme kvæstelser i hovedet og dør kort efter. Det regner ikke og udsigtsforholdene er fine. Politiets undersøgelser viste senere, at manden der var fører af bilen var beruset og havde en promille på 1.61 i blodet (grænsen er 0.5 promille). Han kørte mindst 110 km/t, hvor man må køre 70.
Han endte i retten. Nu er spørgsmålet: I hvilket omfang skal han dømmes?
Opgaven
Træk en linje i midten af klasselokalet. Eleverne stiller sig en og en på hver side af linjen, afhængig af om man er enig eller uenig i det udsagn, læreren kommer med. Hvis man ikke forstår det eller har en anden mening, kan man stille sig på selve linjen. Når alle har stillet sig et sted, bruger I nogle minutter i klassen på at snakke om, hvorfor eleverne står, hvor de står.
Udsagn:
Herefter deles linjen ind i seks områder svarende til straffene nedenfor. Hvilken straf tror eleverne han får? Stil dig på det område, du tror er rigtigt.
Del eleverne op i grupper. Alt efter, hvor mange der står på hver af de seks strafudmålinger, fordeles eleverne, så der er repræsenteret en eller flere fra hvert standpunkt. Lad eleverne diskutere i gruppen, hvorfor de stillede sig, hvor de gjorde. Hvilke ting spiller ind i bedømmelsen af hans straf? Lad en fra gruppen notere argumenterne for de forskellige strafudmålinger, der kommer frem i diskussionen. Lad en repræsentant fra gruppen fortælle resten af klassen, hvilke argumenter der kom frem i deres gruppe.
Lad herefter eleverne orientere sig i straffelovens kapitel 25, § 241 (findes på danskelove.dk) omkring skærpende omstændigheder i forbindelse med uagtsomt manddrab. Rykker det ved, hvad eleverne tror strafudmålingen blev i sagen?
Dette er en rigtig sag, og manden fik 18 måneders (1,5 års) ubetinget fængsel og en bøde på 20.000 kr. Strafferammen for uagtsomt manddrab i forbindelse med spirituskørsel er 8 år.
Lad eventuelt eleverne give bud på, hvad forskellen er på uagtsomt manddrab og forsætligt drab er. Forsætligt drab har en strafferamme fra 5 års fængsel og indtil livstid.